Fotoboklansering Kim Ramberghaug & Jessika Thörnqvist
Torsdag 16. november kl. 16.30
Kunstnerduoen lanserer sin nye fotobok:
La Petite Ceinture (Violet) - Paris par Arrondissement - Jeu de l'Oie.
Det blir presentasjon av prosjektet og fremvisning av slideshow med lydcollage.
I tillegg, for anledningen: salg av prints fra prosjektet!
Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Hjertelig velkommen!
Signering: Vanessa Baird!
Lørdag 18. november kl. 14.00
Velkommen til boksignering med kunstner Vanessa Baird!
Vanessa Baird: I get along without you very well.
Boken består av to selvbiografiske bildesuiter, akvareller, I get along without you very well, og Maureen flytter. Den kan ses på som en frittstående fortsettelse av kritikerroste There's no place like home fra 2020.
Velkommen!
La Petite Ceinture (violet) - Paris par Arrondissement - Jeu de l’Oie är vår femte gemensamma publikation. Boken visar fotografier tagna 2017-2021 och är utformad som en visuell roman indelad i tre kapitel. Fotoboken ingår i en serie arbeten i vilka vi undersöker den frivilliga avgränsningen som konstnärlig metod och utforskar kartans begränsning som formel. Med utgångspunkt i kartor som härrör ur film och litteratur utforskar vi staden Paris som labyrint genom cirkeln och spiralformen. Genom att följa fiktiva spår som styrande struktur och fotografera i på förhand bestämda fält önskar vi att i ett observerande fotografi försöka teckna en kartografi över en fragmenterad geografisk plats. Vi viker undan för det givna och söker hellre efter mer efemära motiv, tillfälligheter och perifera detaljer. I ett elliptiskt berättande, där olika motiv och karaktärer som liknar varandra återkommer, kan små förskjutningar uppstå. I en kedja av associationer kontemplerar vi över bilden av stadens undermedvetna.
- Kim Ramberghaug & Jessika Thörnqvist.
En ackompanjerande text författad av konstnären och skribenten Linda Bergman inkluderas som instick. (Svenska, norska eller engelska.)
PS:Kunstnerduoen er med denne boka mottagere av Hasselbladstiftelsens Fotoboktipendium 2023, første pris.
Signering 18. november!
Boken består av to selvbiografiske bildesuiter, akvareller, "I get
along without you very well", og "Maureen flytter". Den kan ses på som en
frittstående fortsettelse av kritikerroste "There's no place like home"
fra 2020. Baird har alltid bodd tett sammen med sin mor og sine tre barn.
Nå har alle barna flyttet hjemmefra, og moren måtte flytte til et
eldrehjem. Rått og personlig om tomhet og tilkortkommenhet.
Vanessa Bairds bilder egner seg svært godt i bokform, siden uttrykket
hennes er så distinkt og litterært, ofte med inspirasjon fra eldre
bildebøker og vignetter. "I get along without you very well" er den femte
boken No Comprendo Press utgir av Vanessa Baird. Tidligere utgivelser, som
alle er i salg: "You can't keep a good rabbit down" (2009), "Ulven og
reven" (2013), "Red herring. Prednisolon ciclosporin" (2016) og "There's no
place like home" (2020).
Vanessa Baird (f. 1964) er innkjøpt til Norges viktigste samlinger og har
hatt flere separatutstillinger i Norge og internasjonalt, og offentlige
utsmykningsoppdrag.
Vår tids mest provoserende filosofe vender tilbake med en oppløftende og kontraintuitiv analyse av vår globale situasjon. Vi hører hele tiden at det er fem minutter til global dommedag, så nå er vår siste sjanse til å unngå katastrofen. Men hva om den eneste måten å forhindre en katastrofe på er å anta at den allerede har skjedd - at vi allerede er fem minutter forbi nullpunktet? Hvorfor virker vi ute av stand til å endre kursen vår mot selvdestruksjon? I Too Late to Awaken leverer Slavoj Zizek sin mest kraftfulle, håpefulle beskrivelse av våre misnøyer til nå. Ved å undersøke de sammenkoblede krisene vi står overfor - global oppvarming, krig, sult, sykdom - peker han oss i retning av den radikale, frigjørende politikken vi trenger for å stoppe vår driv mot katastrofen.
Dette er ikke en vanlig kronologiske beretning om romerske herskere, den ene etter den andre: den gale Caligula, monsteret Nero, filosofen Marcus Aurelius. Beard stiller større spørsmål: Hvilken makt hadde egentlig keisere? Var det romerske palasset virkelig så blodig? Emperor of Rome går direkte til hjertet av romerske (og våre egne) fantasier om hva det var å være romersk, og tilbyr en beretning om romersk historie slik den aldri har blitt presentert før.
Til tross for gjentatte advarsler fra Vesten sjokkerte Russland hele
verden med invasjonen av Ukraina i februar 2022. Hvorfor startet Putin
krigen - og hvorfor har den utspilt seg på tidligere utenkelige måter?
Ukrainerne har stått imot et overlegent russisk militære. Europa har
styrket seg i kampen mot en felles fiende, mens Russland blir stadig mer
isolert.
Harvard-professor Serhii Plokhy tar for seg krigen, bakgrunnen, forløpet
og de mulige konsekvensene. Selv om krigen begynte åtte år før
fullskalaangrepet i 2022, da russerne inntok Krim i 2014, kan røttene til
konflikten spores enda lengre tilbake, til post-sovjetiske spenninger og
tsardømmets kollaps på begynnelsen av forrige århundre. Ved å gi en
bred historisk kontekst og undersøke sentrale ideer i ukrainsk og russisk
kultur, avslører Plokhy at den nye kalde krigen var forutsigbar, selv om
den ikke var nødvendig.
Ukraina har vært sentral i Russlands idé om seg selv, selv om ukrainerne
har fulgt en annen vei enn russerne. I dagens internasjonale klima, som
igjen er preget av atomvåpen-trusselen, oppløsning av den internasjonale
orden og en oppblomstring av populistisk nasjonalisme, er Ukraina nå mer
enn noen gang den mest ustabile bruddlinjen mellom det autoritære og det
demokratiske Europa.
A book to be read and kept for posterity, The Deadline is the art of the essay at its best.
Few, if any, historians have brought such insight, wisdom, and empathy to public discourse as Jill Lepore. Arriving at The New Yorker in 2005, Lepore, with her panoptical range and razor-sharp style, brought a transporting freshness and a literary vivacity to everything from profiles of long-dead writers to urgent constitutional analysis to an unsparing scrutiny of the woeful affairs of the nation itself. The astonishing essays collected in The Deadline offer a prismatic portrait of Americans’ techno-utopianism, frantic fractiousness, and unprecedented―but armed―aimlessness. From lockdowns and race commissions to Bratz dolls and bicycles, to the losses that haunt Lepore’s life, these essays again and again cross what she calls the deadline, the “river of time that divides the quick from the dead.” Echoing Gore Vidal’s United States in its massive intellectual erudition, The Deadline, with its remarkable juxtaposition of the political and the personal, challenges the very nature of the essay―and of history―itself.
Forlagets omtale:
Marina Tsvetajeva (1892-1941) var en av den russiske modernismens
fremste lyrikere. Hun debuterte med Kveldsalbum i 1910, og ga i sin korte
levetid ut et titalls bøker, hovedsaklig dikt, men også barndomsminner,
drama og essay om poesi. I perioden 1922-39 levde hun i eksil, først i
Praha og deretter i Paris. Sluttens dikt er en suite som hun skrev etter en
kjærlighetsaffære i Praha, da ekteskapet hennes hang i en tynn tråd.
Fjellets dikt, også det skrevet i Praha, er tilegnet fjellet som sørger
med diktets jeg over en tapt kjærlighet. Marina Tsvetajeva visste godt hva
tap var. Gjennom den russiske revolusjonen og den påfølgende borgerkrigen
ble hun, som utallige andre russere, rykket opp med rota. Hun mistet en
verden - klassetilhørighet, familie og land. Det bemerkelsesverdige med
denne dikteren er at hun evner å omforme erfaringene til stor diktning.
Hennes hengivne og kompromissløse holdning til poesien setter spor i den
som leser diktene hennes. Sluttens dikt og Fjellets dikt tilhører noe av
det mest fullendte hun skrev.
Gjendiktning, kommentarer og etterord av Karin Haugane
Nattens alvor blir intensivert når poeten med det knuste sovehjertet får Olav Nygards seng i hus. I forsøket på å høste av de oppmagasinerte visjonene i den over hundre år gamle sengebunnen, legger jeg'et ut på en nattlig oppdagelsesferd. Olav Nygards seng er en poetisk gjenerobring av den tredjedelen av livet vi tilbringer sovende, en nokturn diktsuite om drømmer, mareritt, insomni og søvnparalyse, og tretten omveltende netter i en gammel mesters seng.
Forlagets omtale:
Har krigen et kvinnelig ansikt? Eller et ansikt i det hele tatt?
Skyggekongen er en storslått episk roman som kaster lys over de kvinnelige
soldatene som er utelatt fra den afrikanske og europeiske
historiefortellingen.
Etiopia, 1935. Ungjenta Hirut har nylig mistet begge foreldrene og strever
med å finne sin plass som hushjelp hos Kidane, offiser i keiser Haile
Selassies hær, og hans kone Aster. Mussolinis styrker nærmer seg, og
Kidane skynder seg å mobilisere sine beste menn før italienerne
invaderer. Hirut befinner seg brått i en verden av tyveri og vold, av svik
og voldsomt sinne.
Idet krigen begynner for alvor, lengter Hirut, Aster og de andre kvinnene
etter å gjøre noe mer enn å pleie de syke og begrave de døde. Når de
dårlig utstyrte etiopierne taper slag etter slag og keiser Haile Selassie
til slutt drar i eksil, kommer Hirut opp med en plan for å opprettholde
kampmoralen - og inspirerer andre kvinner til å ta til våpen mot
italienerne.
Oversatt av Hilde Stubhaug
Rachel - en innføring er en kynisk komedie om å bli voksen, eller
snarere om ikke å bli det. Romanen er passe uskikkelig og kul, ekstremt
velskrevet og samtidig skrikende opptatt av - og avslørende for - et ungt
sinn som prøver å finne opp seg selv, om unge mennesker som prøver å
finne en identitet, og er på den måten en hyperaktuell klassiker.
Allerede i sin noe skandaløse debutroman, ga Martin Amis leserne en av de
mest kvalmende troverdige - og merkelig rørende - ungdomsportrettene som
noensinne har utstilt sitt begjær på samtidslitteraturens boksider.
Charles Highway er knapt tjue, og forbereder seg litt uengasjert på å bli
student i Oxford. Han viser en munter avsky for sin far og planlegger
omhyggelig forførelsen av en jente ved navn Rachel - en jente som setter
hans narsissistiske kynisme på prøve når han plutselig opplever å være
forelsket i henne.
Rachel - en innføring er etter hvert en klassiker fra de indre sirkler av
Swinging London, og samtidig en perfekt coming of age-roman som utøver sin
tiltrekning også i dag, femti år etter at den kom ut første gang.
"Vi vet at avstand eller strekning delt på tid er lik farten til et
objekt, og etter at du dro, bruker den gamle bilen vår lengre og lengre
tid på å få far hjem om ettermiddagen. Vi vet at musene i fellene ikke
alltid dør med en gang, men etterlater deler av seg selv, og en gang fant
vi en ørliten fot som vi kastet i søppelspannet. Vi vet at lynet slo ned
for ti år siden i det gamle treet nede ved veien, og det er derfor det er
blitt et sølvtre. Vi vet at Nielsen har to tenner på toppen av hverandre,
og at han aldri drikker alene for da glemmer han å ordne med kveldsstellet
til kuene. Vi vet at du likte å få moset banan på en liten skje, du
beveget leppene til du hadde kvernet ut nesten all mosen, øynene dine
klare og nesten gjennomsiktige fikk oss ofte til å tenke på istapper
eller regn."
"Når vi synger" foregår på syttitallet. En ung jente, Agnes, betrakter
voksenlivet og sin egen familie etter foreldrenes tap av et spedbarn.
Fortellingen er en henvendelse til det navnløse barnet. Et fosterbarn
kommer inn i familien som et håp, men foreldrene klarer ikke gi den
omsorgen som trengs. Krenkelser - og samtidig utprøving av egen
seksualitet - blandes og gir sammen en mørkere tone til Agnes' lengsel
etter nærhet og en slags trøst.
Merethe Lindstrøm kan som ingen andre vise fram livets skjørhet. Hennes
lysende vakre, ømme og presise språk er med på å gjøre "Når vi
synger" til en leseropplevelse utenom det vanlige.
Let us journey into the heart of a black hole. Let us slip beyond its
boundary, the horizon, and tumble - on and on - down this crack in the
universe. As we plunge, we'll see geometry fold, we'll feel the equations
draw tight around us. Eventually, we'll pass it: the remains of a star,
deep and dense and falling further far. And then - the bottom. Where time
and space end, and the white hole is born . . .
With lightness and magic, here Carlo Rovelli traces the ongoing adventure
of his own cutting-edge research, of the uncertainty and joy of going where
we've not yet been. Guiding us to the edge of theory and experiment, he
invites us to go beyond, to experience the fever and the disquiet of
science. Here is the extraordinary life of a white hole.
The long-awaited memoir by the legendary filmmaker and celebrated
author. Told in Werner Herzog's inimitable voice, this is the story of his
epic artistic career, as inventive and daring as anything he has done
before.
Hauling a steamship over a mountain in the jungle; walking from Munich to
Paris in the dead of winter; descending into an active volcano; living in
the wilderness among grizzly bears - Werner Herzog has always been
intrigued by extremes of human experience. Here, he illuminates the
influences and ideas that have driven his creativity and shaped his unique
worldview.
Herzog's life matches the drama of his famous films: the boy growing up in
poverty in a small village in the Alps after the Second World War; the
teenager travelling the world in search of adventure that almost cost him
his life; the director trying to calm his leading actor Klaus Kinski in the
Amazonian jungle. And along the way, Herzog tells of ordinary people with
extraordinary stories: rural labourers, circus acrobats, child soldiers.
Every Man for Himself and God Against All is at once a personal record
of one of the great self-invented lives of our time, and a masterpiece that
will enthral fans old and new. In a hypnotic swirl of memory, Herzog
untangles and relives his most important experiences and inspirations,
telling his story for the first and only time.
From 2010 to 2020, more people took part in protests than at any other
point in human history. Why has success been so elusive?
From the so-called Arab Spring to Gezi Park in Turkey, from Ukraine's
Euromaidan to student rebellions in Chile and Hong Kong, the second decade
of the twenty-first century was propelled by explosive mass demonstrations.
But few people got what they wanted. In too many cases, the protests led to
the opposite of what they asked for.
If We Burn is a stirring work of global history built around that
strange but fundamental paradox. Acclaimed journalist Vincent Bevins
interviewed hundreds of people around the world, and weaves their insights
and recollections into a fast-paced, gripping narrative. We follow his own
troubling experiences in Brazil, where a protest movement ignited by
leftists and anarchists led to an extreme-right government that torched the
Amazon.
In the mass protest decade, humanity demonstrated a deep desire for change,
and brave individuals started something that has been left unfinished. In
this ground-breaking study of an extraordinary chain of events, protesters
and major actors offer urgent lessons for those who wish to understand
geopolitics today, and create a better world tomorrow.
För första gången berättar hela Bob Hund om sina decennier
tillsammans.
Med löjligt små medel och alldeles för allvarliga ambitioner har Bob
Hund, med fansens hjälp, lyckats resa genom Sverige, endast för att se
landet gå från 1990-talets naiva popkulturella uppvaknade till
2020-talets okoncentrerade sömnsvårigheter. Efter fyra förvirrade
decennier tar både orkestern och folk i orkesterns närhet, för första
gången, en djuplodande titt i en sprucken backspegel.
Varje omdömeslöst misstag omvandlas över tid till avgörande steg i helt
rätt demokratisk riktning. Alla beslut blir långsamma, ingen får sin
vilja igenom och alla är missnöjda hela jävla tiden. Lagret av
tragikomiska anekdoter inventeras grundligt när varje medlem desperat
kämpar för att komma till tals då hela bandet verkligen, verkligen,
verkligen försöker att minnas de avgörande händelserna i replokalen,
på scenen, i studion och i väntrummet.
Bob Hund bildades under mycket oklara former under en eller flera nätter i
Stockholm 1991. Sedan dess har orkestern gjort minst 777 konserter från
slott till koja, släppt cirka 15 album, 6 EP och mer än 2 tjog singlar.
Bandet består i dag av medlemmarna Johnny Essing, Christian Gabel, Mats
Hellquist, Jonas Jonasson, Conny Nimmersjö och Thomas Öberg.
Bokens redaktör är journalisten och förläggaren Jakob Nilsson, som
tillsammans med musikern och rapparen Frej Larsson skrev Fifty shades
of Frej (2018). Jakob Nilsson har tidigare arbetat för Aftonbladet
och Blekinge Läns Tidning.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.