Eit feministisk djupdykk i Håvamål.
Eddadiktet Håvamål har vore folkelesnad i mange generasjonar. Dei fleste
av oss les diktet i omsett form, men kven er det som står bak
omsetjingane? Og kor frie har omsetjarane tillate seg å vera, til dømes i
framstillinga av kvinnefigurar?
Forfattar og norrønfilolog Kristin Fridtun er ein ihuga lesar av
eddadikta. For nokre år sidan la ho merke til at den kvinnelege
Håvamål-figuren Billings møy var framstilt litt annleis i norske
omsetjingar enn i den norrøne grunnteksten. Var ikkje møya vorten litt
penare i dei norske utgåvene? Og litt dummare? Fridtun tok til å saumfara
utgåver på andre språk. Då dukka fleire spørsmål opp. Kvifor er det
nesten berre menn som har omsett eddadikt til skandinavisk? Kvifor er
Billings møy naken i illustrasjonane? Og kva veit vi eigentleg om
henne?
Dette er ei lita bok om tre store tema: kjønn, omsetjing og norrøn
litteratur. Fridtun tek oss med inn i originalteksten - her kjem vi så
tett på ei Håvamål-strofe som vi aldri før har vore. Ho viser oss kva
omsetjarane har å baksa med, samanliknar løysingane deira og diskuterer
vala dei har gjort. I sentrum for det heile står Billings møy, ein lite
kjend kvinnefigur som no vert lyft fram i lyset.
Tidligere standupkomiker Johannes Kaupang reiser tilbake til Skatøy for å begrave faren sin. Faren, en folkekjær lege, har hengt seg på sitt eget kontor. Johannes og faren har mange års uvennskap bak seg, og under forberedelsene til begravelsen dukker det opp brev som faren har skrevet om livet sitt på Skatøy. Johannes begynner å undersøke hva faren egentlig har drevet med, og hvem han var bak den ulastelige menneskevenn-fasaden.
Han får etter hvert øye på en mann han ikke kjenner, og som er styrt av krefter han ikke vil vedkjenne seg. Samtidig nærmer bisettelsen seg. Johannes har et anstrengt forhold til både slekt og andre på øya, relasjoner som ikke blir enklere etter farens død. «Johannes' åpenbaring» er en roman om mennesker som veksler mellom å avvise og klamre seg til hverandre, og om det du burde ha visst og kanskje aldri får vite om dine nærmeste.
Forlagets omtale:
Dette er en omvendt selvhjelpsbok.
For hva om det er arbeidsplassen som
bør bli en bedre utgave av seg selv, og
ikke du?
Mange blir stressa og utbrente på grunn av jobben. Det er lett å få
inntrykk av at både problemet og løsningen finnes hos oss selv. En typisk
tankegang i dagens samfunn er at vi kan få det bedre hvis vi lærer riktig
pusteteknikk og går på stressmestringskurs. Men hva om arbeidstakeres
sykdom skyldes utformingen av arbeidslivet, økonomien og politikken, og
ikke bare personlige forutsetninger og måter å takle hverdagen på?
Sara Skilbred Fjeld og Erika Ribu har intervjuet
arbeidstakere og fagpersoner om hva som fører til stress, og hva som kan
gjøre arbeidssituasjonen bedre. Målet er å finne ut hvordan vi kan få
et mer humant arbeidsliv.
I slutet av 1918 uppstod de tre baltiska staterna Estland, Lettland och Litauen ur spillrorna av det sönderfallande ryska imperiet. Bara veckor senare invaderades de av den ryska bolsjevikregimens arméer som samtidigt var involverade i det blodiga ryska inbördeskriget. Detta blev början på de grymma befrielsekrigen som kom att pågå ända till 1920 och som här skildras.
Under dessa befrielsekrig blev Baltikum en politisk och militär spelplan för stormakter som Storbritannien, Tyskland och Frankrike - samt för den kompromisslösa ryska kampen mellan röda och vita. Även frivilliga svenskar och andra skandinaver engagerade sig på båda sidor - däribland "Amaltheamannen" Anton Nilson hos de röda och den svenske officeren Enar Lundborg i den estniska armén och senare hos de vita ryska styrkorna. Baltikum blev emellertid också en kuvös för de beryktade tyska frikårerna, i vars mylla rottrådarna till den tyska nationalsocialismen växte fram.
Regan Penaluna dagdrømte om de store spørsmålene. På college oppdaget hun filosofi og ble forelsket i dens rasjonalitet, dens abstraksjoner, dens skjønnhet. Det hun etterhvert fant ut av at kvinner var ingen steder i pensum, og feministisk filosofi ble avfeid som marginal, lite seriøs. Helt til Penaluna kom over arbeidet til en kvinne fra 1600-tallet ved navn Damaris Cudworth Masham. Å lese Mashams arbeid var som å strekke seg gjennom tiden: Masham skrev for tre hundre år siden og snakket direkte til henne om kunnskap og Gud, men også kvinners tilstand. Arbeidet hennes førte til slutt Penaluna til andre bemerkelsesverdige kvinnelige filosofer fra tiden: Mary Astell, Catharine Cockburn og Mary Wollstonecraft. Sammen vekket disse kvinnene Penalunas kjærlighet til filosofi på nytt. Hun kombinerer memoarer med biografi for å fortelle historiene til disse fire kvinnene.
In this bold and radical book, award-winning science journalist Angela
Saini goes in search of the true roots of gendered oppression, uncovering a
complex history of how male domination became embedded in societies and
spread across the globe.
'By thinking about gendered inequality as rooted in something unalterable
within us, we fail to see it for what it is: something more fragile that
has had to be constantly remade and reasserted.'
In this bold and radical book, award-winning science journalist Angela
Saini goes in search of the true roots of gendered oppression, uncovering a
complex history of how male domination became embedded in societies and
spread across the globe from prehistory into the present.
Travelling to the world's earliest known human settlements, analysing the latest research findings in science and archaeology, and tracing cultural and political histories from the Americas to Asia, she overturns simplistic universal theories to show that what patriarchy is and how far it goes back really depends on where you are.
Despite the push back against sexism and exploitation in our own time, even revolutionary efforts to bring about equality have often ended in failure and backlash. Saini ends by asking what part we all play - women included - in keeping patriarchal structures alive, and why we need to look beyond the old narratives to understand why it persists in the present.
Was Shakespeare a snob? Poor Naked Wretches challenges the idea that our
greatest writer despised working people, and shows that he portrayed them
with as much insight, compassion and purpose as the rich and powerful.
Moreover, they play an important role in his dramatic method.
Stephen Unwin reads Shakespeare anew, exploring the astonishing variety of
working people in his plays, as well as the vast range of cultural sources
from which they were drawn. Unwin argues that the robust realism of these
characters, their independence of mind and their engagement in the great
issues of the day, makes them much more than mere 'comic relief'.
Compassionate, cogent and wry, Poor Naked Wretches grants these
often-overlooked figures the dignity and respect they deserve
Dette er en vakker og rikt illustrert kunstbok om keramiker Brit Dyrnes ( f.1955) som regnes som en nestor innenfor keramikken, med et modent kunstnerskap som vitner om en stadig utforskende tilnærming til eget skapende virke. Etter over 40 aktive år er hun kjent som en fagpolitisk orientert kunstner med et sterkt engasjement for å bedre vilkårene for faget, blant annet gjennom sitt verv som leder for Norske Kunsthåndverkere Midt-Norge. Et arbeid som hun i 2019 mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris for. Med sin aktive tilstedeværelse i Møre og Romsdal, og den nylige etableringen av keramikkverkstedet Kvenna i Stangvik i Surnadal, er hun en viktig del av kunstfeltet. «Lyden av leire» er den største museumsutstillingen til Dyrnes hittil, og forlaget Orfeus og Jugendstilsenteret KUBE Viti er stolte av å kunne løfte hennes kunstnerskap gjennom denne omfattende presentasjonen. Boken er rikt illustrert med verk av Brit Dyrnes.
What is about women in their forties and beyond that seems to enrage -
almost everyone?
In the last few years, as identity politics have taken hold, middle-aged
women have found themselves talked and written about as morally inferior
beings: the face of bigotry, entitlement and selfishness, to be ignored,
pitied or abused.
In Hags, Victoria Smith asks why these women are treated with such active
disdain. Each chapter takes a different theme - care work, beauty,
violence, political organization, sex - and explores it in relation to
middle-aged women's beliefs, bodies, histories and choices. Smith traces
the attitudes she describes through history, and explores the very specific
reasons why this type of misogyny is so very now. The result is a book that
is absorbing, insightful, witty and bang on time.
Ein eg-person som ikkje likar å planlegge bur i eit hus som ho snart må flytte ut frå, og jobbar i ein jobb i byråkratiet som ho har tenkt å slutte i, i ein by som ho ikkje har vokst opp i. Enn så lenge går ho på jobb, går rundt i byen, handlar på Kiwi, ser ut på hagen, snakkar med sin gamle ven, legen Peter, og lar seg distrahere av det som ellers skulle dukke opp.
På en nattklubb i Santiago støter den vordende poeten Gonzalo på sin første kjærlighet, Carla. Mye har forandret seg på de ni årene som er gått, men de finner raskt tilbake til hverandre. Gonzalo inntar den uvante rollen som stefar for Carlas seks år gamle sønn, Vicente, og sammen utgjør de en lykkelig liten familie - i hvert fall helt til Gonzalo får innvilget et doktorgradsstipend i New York. Vicente følger uten å være klar over det i sin stefars fotspor og vokser opp til å bli en ung, håpefull poet. Han forelsker seg i Pru, en amerikansk journalist som han tilfeldigvis møter på gaten i Santiago. Vicente snakker henne bort fra ideen om å skrive om chilenske løshunder, og overtaler henne til heller å skrive om chilenske poeter. De reiser land og strand rundt for å intervjue medlemmene av det som skal vise seg å være en slags broket familie av mennesker som lever og ånder for poesien. Med varm og samtidig bitende humor skriver Alejeandro Zambra dypsindig, ikke bare om chilenske poeters eksentriske livsførsel, men om ungdommelige ambisjoner, forelskelser og kjærlighetssorg, om hvordan en famille oppstår og hvordan den kan gå i oppløsning.
Flere bokformat
I denne boka forteller Hilde Vesaas den sterke og ukjente historien om
Nansenhjelpens operasjoner for å redde jødiske flyktninger, spesielt
barn, under annen verdenskrig.
I land etter land i Europa opplevde jødene at alle dører ble stengt.
Forfølgelsen
ble mer og mer brutal utover 30-tallet. Heller ikke i Norge var jødene
velkomne,
man fryktet å få «et jødeproblem». Likevel var det noen få som satte
livet på spill for å hjelpe. Dette er den medrivende historien om
kvinnene i Nansenhjelpen, som utførte noen av de farligste oppdragene.
Hilde Vesaas forteller om de glemte heltinnene, og om
flyktningene som de hjalp. Frem fra sidene trer levende mennesker, som blir
stilt overfor umulige valg, valg på liv og død. Aldri slapp de målet av
syne: Å redde et annet menneske er det viktigste i verden.
Dette temaet har sjelden vært viktigere og mer aktuelt enn nå.
Velkommen til Illevik, der ingenting er som det ser ut til.
Åndenatta skal feires, og en hypnotisk scenekunstner dukker opp i Illevik
med overraskende nyheter til Herbie.
Violets verge, Jenny, som også er eieren av Illevik bokapotek, forsvinner
sporløst ... og snart blir enda flere mennesker borte.
Er det en sammenheng mellom disse forsvinningene?
Herbie og Violet er fast bestemt på å finne det ut.
Men vil de klare å avsløre sannheten når de er
omgitt av så mange skygger og illusjoner?
Dette er tredje bok i serien Et Illevik-mysterium.
Rakel er ei sprudlande jente som elskar å utfalde seg i
klasserommet.
Men kva skal dei gjere i dag?
Vi skal lage farsdagskort, seier vikarlæraren.
Da rømmer Rakel under pulten.
Men sit det ikkje ein til under pulten sin?
Er det Mikal, den nye guten?
Vil ikkje han skrive farsdagskort heller?
Og kva er det med vikarlæraren, som plutseleg verkar så redd?
«Er det sant at» handlar om å bere på historier. Det er ei forteljing
om fedrar, sakn og kjærleik. Kan nye vennskap vekse fram om ein deler
løyndommar med kvarandre?
Sjarmerende og frodig bildebokfortelling!
Mieko elsker å danse! Særlig når hun får bruke shorts og T-skjorte i
stedet for den dustete strømpebuksa og den trange drakta. Aldri før har
Mieko spunnet så fort eller hoppet så høyt! Og nå har Sofia med smilet
også begynt på dansinga. Smilet som gjør det varmt i magen og ekstra
fint å være der.
Men hvorfor blir Mieko plassert på hoppgruppa? Der er det jo bare
gutter!
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.