Happy pride-helg! Hvis du er ute etter skeiv litteratur har vi en egen kategori for det her.
Goethe såg sjølv på Valskyldskapane som eit av sine mest vellykka
verk. Med romanen skreiv den elles så positivt innstilte
bestseljarforfattaren sin einaste eigentlege tragedie. Han brukte element
frå den greske tragedien, kombinert med element frå romantikken, som han
sjølv var ein uttalt motstandar av, og enkelte har lese verket som ein
parodi på romantikken.
- Det er ikkje ei einaste linje i Valskyldskapane eg ikkje kunne ha opplevd
sjølv, sa forfattaren nokre år før sin død, og overlét tolkinga av i
kva grad det er Goethe sjølv vi møter i boka, til lesaren.
I denne boka har Isaacson gjort et fenomenalt stykke arbeid for å levendegjøre universalgeniet Leonardo Da Vinci. Frem stiger et menneske med kolossale evner, som kunstner, som vitenskapsmann, som sanger, for å nevne noe. Men vi møter også en svært menneskelig mann, som slet med å gjennomføre prosjekter og kunstverk, som var avhengig av mektige patroner og født utenfor ekteskap. Isaacson er en selvsikker, velartikulert og kunnskapsrik guide til så vel geniets feilbarlighet som til hans grenseløse nysgjerrighet og kunstneriske ferdigheter, stadig forbedret gjennom nitidige, frenetiske observasjoner og eksperimenter.
Boken er rikt illustrert.
Vi for upp med mor er oppfølgeren til suksessen Jag for ned till bror. Moren er død og ønsket å begraves i sin hjemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingene arver huset, og blir fort kjent med med livet i byen og de som bor der. Innbyggerne er en strengt religiøs gjeng, og de som ikke føyer seg inn i rekken, blir ekskludert, som snekkeren Jussi og Magdalena. Bror lokkes av byggebransjen, samtidig som Jana blir venn med sin jevnaldrende kusine, samtidig som hun prøver å avslutte det destruktive forholdet til John.
Forfatteren argumenterer i denne boka for at sosialisme i stor grad kan oppnå økonomisk likhet, samtidig som den bekjemper andre former for undertrykking, som sexisme og rasisme. Det ultimate mål er ikke et sovjet-aktig styre, men å vinne rettigheter til gratis helsevesen, utdanning og overkommelig bopel. Boka utforsker både sosialismens historie og hvilken fremtidig retning det kan gå for å sikre en mindre ulik fremtid.
I en hel generasjon nå har vi blitt lært global oppvarming bidrar til at polene smelter og havnivået stiger, men i nyere tid har det allerede skjedd dramatiske endringer på planeten. Kaffe og sjokoladeproduksjon vil sannsynligvis tørke opp, forurensning tar flere liv, og vi vil få flere klimaflyktninger. Dette er ikke lenger abstrakte vitenskapelige påstander men umiddelbare og ekstremt nærliggende dilemmaer som kommer til å påvirke økonomien, politikken og nesten alt som berører vårt levesett.
Nyskilte Rakel har flyttet fra enebolig til rekkehus og har barna i
oddetallsuker.
I partallsukene har hun mye tid, og en dag bestemmer hun seg for å gå
løs på hageflekken med den litt rustne spaden som står i skjulet. Ikke
før har hun begynt å grave, så støter hun på en lem som viser seg å
føre lukt til helvete.
Med umiskjennelig Loesk blikk og humor blir vi med på en reise inn i
mørkets hjerte.
Illustrert av Kim Hiorthøy.
Andre volum i John Doe og Tom DeSavias historie om vestkystpunken fortsetter der deres "Under the Big Black Sun" slapp, og dekker årene 1982-1987, hvor punken forgreinet seg utover i forskjellige subsjangere, påvirket andre kunstformer, og preget den ordinære populærkulturen. Det fortelles om bevegelsens rike kulturelle diversitet, dens karakterer og deres opp- og nedturer, historier om triumf og fiasko, berømmelse, avhengighet, tilbakekomster.
Denne boka åpner med en modig påstand: "Den moderne tidsalder er den jødiske tidsalder, og det tyvende århundre spesielt, er det jødiske århundre." Dette er selvsagt en metaforisk påstand, men den ligger under Slezkines provokative påstand: Jødene har tilpasset seg den moderne verden så bra at de har blitt modeller for hva det betyr å være moderne. Boka fokuserer på dramaet omkring de russiske jødene, inkludert emigrantene og deres avkom, men er også en veldig original beskrivelse av de ulike aspektene ved modernitetens nasjonalisme, sosialisme, kapitalisme og liberalisme.
I denne boken utforsker forfatteren hvordan definisjonen på å være "god" og "ond" har endret seg med tiden. Det våre besteforeldre ville sett på som dumt, skadelig eller slemt, kan nå rasjonaliseres og være logisk. License to be Bad viser hvordan en gruppe økonomiske teoretikere endret verden med et par nøkkelideer. Forfatteren viser den ekstraordinære kontrollen økonomi har har over våre liv, vår moral og våre verdier. Men om denne transformasjonen fortsatt er relativt fersk, er det ikke for sent å reversere det. Jonathan Aldred viser hvor man kan begynne.
"Å gå med Kølle" er en illustrert reise gjennom et europeisk kulturlandskap. Samtidig er boka en reise i tid. På den ene siden gjennom Kølles dagboksskildringer, som fungerer som historisk veikart for fortelleren, og på den andre siden gjennom spor fortiden har satt i gjenstander, arkitektur og kunst. Boka er en original og fascinerende refleksjon om kulturhistorie og samfunnsutvikling, om avstand og hastighet før og nå.
Boka springer ut av «Hold stenhårdt fast på greia di: Norsk kunst og feminisme 1968–89», den første større utstillingen som har tatt for seg forbindelsene mellom kunstnerisk praksis og kvinnebevegelsen i Norge. Utstillingen fant sted på Kunsthall Oslo i 2013 og presenterte en oversikt over hvordan feministiske ideer var med på å endre de aksepterte tematikkene og metodene i norsk samtidskunst og belyste hvordan kunstnerne bidro til å formidle kvinnebevegelsens perspektiver gjennom sin kunst.
Utstillingen ble kuratert av Eline Mugaas, Elise Storsveen og Kunsthall Oslo med uvurderlig kunnskap og hjelp fra blant andre Jorunn Veiteberg, Wencke Mühleisen, Elisabeth Haarr, Morten Krohg og Elsebet Rahlff.
Boka består av et essay av Jorunn Veiteberg, som gir et unikt innblikk i feminisme og norsk kunst fra perioden, samt et bredt og inspirerende billedmateriale. Redaksjonsgruppa har bestått av kunstnerne Elise Storsveen, Eline Mugaas og Wencke Mühleisen sammen med Jorunn Veiteberg og team Kunsthall Oslo. Ulf Carlsson har designet boka og Nina Schønsby har vært produsent.
Temanummer om skeiv litteratur! I juni 2019 er det 50 år sidan ei politiransaking av utestaden Stonewall Inn i New York utløyste dei opptøyene som skulle bli til starten på den moderne, verdsomspennande rørsla for LHBT-rettar og Pride. Vinduet markerer jubileet med eit temanummer om skeiv litteratur - som eit lite bidrag til å kaste lys over kva rolle litteraturen har spelt i norsk LHBT-historie, og for å undersøke ei lita promille av dei problemstillingane det skeive perspektivet opnar opp for.
Legg produktene du ønsker i handlekurven og gå til kassen for å betale.
Du kan også lagre handlelister til senere bruk - eller dele dine lister med andre.
Les våre betingelser.
Vi godtar
Eller vi kan sende faktura.