En spekulativ historie om det forrige århundret, en visuell reise gjennom noe av dets mest usannsynlige bildemateriale. La oss anta at den moderne tidsalder starter i oktober 1922. En liten fransk avantgardejournal publiserer et fotografi av en glassplate dekket med støv. Fotografen er Man Ray, glasset er et verk av Marcel Duchamp. Først kaller de det Utsikt fra et fly. Så kaller de det Dust Breeding. Det er abstrakt, det er realisitisk. Det er kunst, det er dokumentasjon. Det er frastøtende og besnærende. Samtidig publiserer en liten engelsk journal TS Eliots dikt The Waste Land: I will show you fear in a handful of dust.
Assosiasjonene er mange. Boka følger med utstillingen ved samme navn, kuratert for Le Bal i Paris (16.okt. -15 - 17.jan. -16), med arbeider av Man Ray, John Divola, Sophie Ristelhueber, Mona Kuhn, Gerhard Richter, Xavier Ribas, Nick Waplington, Jeff Wall og mange andre, i tillegg til anonyme pressefotografier, postkort, magasinoppslag og filmer.